Kajakk Helgelandskysten sommer 2018

Selv om det er kaldt i vannet er Helgelandskysten Norges heteste padledestinasjon.

I fjor gikk sommerturen til Femund med kano og i år ville vi prøve noe nytt. Kajakktur ble målet og vi meldte oss på våttkortkurs med DNT i Oslo i juni. Vi fortalte instruktørene at vi hadde sett oss ut Helgelandskysten for en to uker lang kajakktur. De tok det da for gitt at vi hadde meldt oss på en guidet tur, siden våttkortkurset var første gang jeg satt i kajakk. Vi hadde ikke tenkt oss på guidet tur, men ville gjennomføre vår kajakkekspedisjon på egenhånd.

Etter helgen med våttkortkurs fikk vi tid til en helgetur i kajakk med telt i Oslofjorden. På denne turen lærte vi mer om pakking av kajakk og hvordan håndtere vær og vind. Det blåste mye og vi fikk erfare at det å padle 15 kilometer flere dager på rad i mye vind er ganske tøft.

På Helgelandskysten kan forskjellen på flo og fjære være opp til tre meter, været kommer rett inn fra havet og det er kun noen spredte holmer og skjær som beskytter oss mot elementene. Vi bestemte oss for å ikke sette noe mål om hvor langt vi skulle padle. Det ga oss fleksibilitet til å se an været og ta gode beslutninger underveis.

Videre kan du lese om turen vår på Helgelandskysten dag for dag og om erfaringer vi har gjort oss underveis.

Kart og turinfo

Praktisk

Dette var vår første lange padletur og de praktiske erfaringene vi har fått med oss fra Helgelandskysten vil komme godt med til planlegging av fremtidige eventyr. Hvis du planlegger en tilsvarende tur så kanskje du plukker opp noen tips her. Vi setter også stor pris på kommentarer og tips fra deg!

Transport

Vi leide kajakk på øyen Tomma av Helgeland Kajakk. Derfor kunne vi fly til Mo i Rana og ta buss og ferge ut til kysten derfra. Vi mellomlandet i Bodø, her kan man også ta ferge mot Sandnessjøen forbi store deler av Helgelandskysten istedenfor å fly helt til Mo i Rana først. På Tomma organiserte utleiestedet skyss.

Navigering

På denne turen har kombinasjonen kart og kompass, GPS og iPhone fungert veldig bra.

Kart og kompass er fint til å ta ut kurs når du vet hvor du er og du har god sikt.

GPS er supert for å finne ut nøyaktig hvor på kartet du er. Selv om det er mobildekning stort sett overalt på Helgelandskysten har vi aktivt safety abonneement på inReach GPSen. Det er en sikkerhet å kunne sende meldinger uavhengig dekning om noe skulle skje og å kunne utløse SOS signal til Garmin nødsentral som igjen koordinerer redning dersom ting skulle gå virkelig ille. Denne enheten skal tåle å være på en meters dyp i tretti minutter, men jeg liker å ha den i vanntettpose i lomme på vesten.

iPhone med offline Google maps kart for området nedlastet er en fordel. Dette erstatter delvis GPSen og i tillegg kan man få et bedre inntrykk av landskapet og hvor for eksempel de fineste sandstrendene befinner seg. iPhone er det eneste vi har med som vi kan ta bilder med mens vi padler, speilrefleksen er pakket godt ned under dekk. Med vanntettpose blir bildene så som så, men bedre enn ingenting.

TeltTips

På langtur er det deilig med god plass i teltet, til matlaging, bagasje og personlig space. Vi har tatt med vinterteltet på denne turen selv om det veier tre ganger så mye og tar tilsvarende mer plass enn tresesongsteltet vårt. Stormmattene kan man lett brette inn under teltduken så de ikke blafrer for mye i vinden. I kajakken får vi komprimert selve duken ganske bra og stengene tar ikke all verdens plass under annen bagasje.

Oppblåsbare underlag er et must, de tar liten plass i kajakken og er veldig mye mer behagelig å sove på enn klassiske rulle-underlag. Her har vi kobla to stykker sammen med «Exped mat coupler». Anbefaler dette tilbehøret på kjærestetur.

Selvom det er sommer har vi med solide tresesongsposer med comfort -2. Disse tar litt mye plass i kajakken og er en av de tingene vi kutter ned på om vi vil ha en kajakk som er bedre og morsommere å padle. En fordel med ekstra gode poser på langtur er at når de uungåelig blir fuktig holder de fortsatt på nok varme.

Sofie anbefaler dameversjonen av Helsport sin Trollheimenpose med ekstra detaljer for damer.

Med ekstra dun i fotenden og en superbred krage skal denne posen holde damer varme.

Utstyr

Kajakk

Vi leier kajakkutstyr på Helgeland Kajakk, en Seabird expedition HV (den gule) og en Hasle excursion 520 (den røde). De har store lasterom og vi får plass til stort telt og gode soveposer samt masse mat og kokeutstyr. Padlemessig føles de litt som en balje når det blåser opp og det er litt sjø. Men på langtur er lasteplass viktigst, vi får heller trimme ned på volum som må være med på turen hvis vi vil ha smalere og mer strømlinjeforma kajakker.

Plastkajakk er kanskje ikke raskest men på denne turen er jeg glad vi har plast. Det er mye mer robust enn glassfiber og vi kan lettere komme oss i land hvor som helst.

Mens vi hadde pause inn til land i kajakkene her om dagen kom det en stor båt fra Lovund Skyss i høy fart forbi og før jeg rakk å posisjonere båten min ble jeg dyttet hard inn mot stenene i vannkanten tre ganger av hekkbølgene. Selvfølgelig en nybegynnerfeil fra min side, men med glassfiber kunne dette blitt slutten på turen eller et stort lappeprosjekt.

Mat

På Helgelandskysten er det ikke veldig langt mellom bebygde områder. Vi har planlagt 3 dager mellom hver påfyll av mat og vann. Fra Tomma til Sleneset til Lovund er det mer enn nok og vi fikk fyllt på vann og kjøpt litt ekstra mat første gang på Joker Sleneset etter en og en halv dag. Herfra er det tilsvarende en og en halv dag til Lovund.

Lunsj på Sleneset på kroa bak Jokern før vi padler ut igjen for å finne en fin teltplass på en øde øy.

Vi har med to tiliters plastdunker/poser med vann samt noen små drikkeflasker til dagsluke og dekk mens vi padler.

Etter en handletur ble det indisk gryte med friske grønnsaker, kikerter, kokosmelk og medbrakt indisk krydderblanding.

Vi er veganere og spiser ikke fisk, men hvis du har med deg fiskestang i dette området skal du nok ikke ha stangen ute i mange minuttene før middagen er sikra!

Når man padler noen timer om dagen blir man sulten og det er viktig å kose seg med kaloririk mat. Medbrakt hjemmelaget pannekakemiks som blandes med vann eller melk er et supert alternativ til den litt mer kjedelig havregrøten som så klart også er med på tur.

Snacks, te og Westworld mens regnet hamrer på duken og lyn og torden raser utenfor.

Strøm

Det er mange ting som trenger strøm underveis. Mobil, klokke, gps og batteribanker. Med solcellepanel og enheter som lades via usb holder vi liv i dingsene våres på tur.

Dag for dag

Torsdag 26. Juli

Et par dager igjen til tur og vi studerer kart, lager mat og pakker.

Lørdag 28. Juli

Bodø, bare en flight igjen nå til Mo i Rana

Svartisen

Søndag 29. Juli

Meldt 13 m/s i dag, men skal løye mot kvelden så får se om det blir noe padling første dagen.

Fritidsproblemer mens vi venter på bedre padleforhold.

Mandag 30. Juli

I dag startet padleturen fra Tomsvika mot Lovund.

Strålende sol og stille vann har gjort dagen til en kajakkdrøm. Allerede før lunsj hadde vi sett niser og ørn.

Idyllisk lunsjplass

Det er varmt i luften og vi padler med shorts og tskjorte langs land, men på lengre kryssinger kjører vi tørrdrakt siden det er kaldt i vannet.

Speilblankt vann over den strekningen vi var mest nervøse for på forhånd.

Rundt hver sving er det en «sydenstrand» med fin teltplass. Lett å være kajakkturist her på Helgelandskysten.

Tirsdag 31. Juli

Vi rykker stadig nærmere Lovund, turens første og hittil eneste mål.

Karakteristiske Lovund er i horisonten gjennom hele øygruppen rundt Sleneset.

Onsdag 1. August

Etter å ha ventet på været frem til kl 17 var det deilig å få noen timer kveldspadling til en ny teltplass enda nærmere Lovund.

Sleneset er en usannsynlig samling av hundrevis med små øyer, skjær og holmer i havgapet perfekt for padling.

Det er fint å padle over grunt vann, men noen ganger er det litt for grunt selv for kajakk.

Teltplass med strålende utsikt mot Lovund.

Torsdag 2. August

Det er meldt vind og regn utover dagen i dag så vi hadde vekkerklokken på til 06:00 og var i kajakken ca 7. Blikkstille vann og fine forhold på siste kryssingen over til Lovund.

Vel fremme på Lovund. Mulig vi blir her et par dager. Kroppene våre er ikke vant til å padle mange timer hver dag, enda.

Lovund er siste stopp før storhavet. Det var ikke alltid like lett å få øye på padlepartneren i dag. Sofie forsvant bak dønningene.

Fredag 3. August

Hviledag. Etter å ha kommet oss fra Tomma til Lovund tar vi en hviledag med fugletitting, handling og lunsj på den lokale hotellrestauranten.

Vi så havørn og lundefugl på nært hold i tillegg til måker, ravn, svale og Canadagås. Får ta med telelinse neste gang!

Lovund hotell er kjent for gourmetkjøkken og vi hadde ingen tro på at vi skulle få noe mat der som veganere siden menyen naturlig nok var full av sjømat. Det viste seg imidlertid at kokken er veganer og hun disket opp både en stor, frisk salat og sorbet til dessert.

Været var heller ikke helt kajakkvennlig så det passet bra med en hviledag nå. Vi forsøkte å padle inn til byen, men før vi hadde fått på oss spruttrekket var vi blåst og skylt langt opp på land igjen. Ingen vits å utfordre havet rett rundt neset for to nybegynnere.

Satser på bedre kajakkforhold imorgen.

Kajakkene fikk seg en velfortjent hvil i Hestvika i dag.

Når man kjeder seg i strandkanten.

Prøver å holde klatreformen ved like, ingen problem på Lovund, masse buldre.

Lørdag 4. August

Fint å være på vannet igjen etter en hviledag og mange timer i teltet.

Det nærmeste vi veganere kommer fisk på denne turen.

Klart og stille vann.

Proff landgang etter en mils kveldstur.

Nok en teltplass med utsikt. Vi er kommet oss ut på holmene igjen etter to netter på Lovund, som ruver i horisonten.

Quinoa burger med friske grønnsaker.

Søndag 5. August

Kom oss i gang i 18:30-tiden etter å ha ventet på været hele dag, fått opp camp rett ovenfor Sleneset hvor vi kan handle og fylle vann før lengre etappe imorgen.

Mandag 6. August

Etter å ha sovet midt i fergeleden inn til Sleneset fikk vi handlet, fylt vann og kommet oss videre mot Sandvær. Sandvær hørtes kanskje ut som et sted med strender, tenkte vi.

Og det stemte ganske bra. Rundt hele Sandvær er det viker og bukter med sandstrender og vi var ganske fornøyd med teltplassen vi fant for den tiende natten i telt på denne turen.

Skiftende vær og regnbygene hang tungt i horisonten på dagens kryssinger. Vi slapp imidlertid billig unna.

Etter å ha handlet ble det treretters middag. Avocado til forret, Bali kikertgryte og Mango til dessert.

Tirsdag 7. August

Før denne kajakkturen har vi hatt fire dagsturer i år. Vi merker at vi blir mer og mer slitne av å padle kortere og kortere. I dag tar vi oss enda en hviledag på Sandvær med fotosession i fjæra, vasking, tørking, søvn og mat.

Værmeldingen ser litt halvveis ut for de neste dagene og vi satser på å komme oss over til Tomma neste værvindu og utforske litt der før vi leverer kajakker i Tomsvika senest søndag morgen.

Onsdag 8. August

Dagene våres på tur oppsummert, pakke kajakk på en strand, padle til en ny strand. Enkelt og veldig deilig liv.

I dag merker vi at turen går mot en slutt, vi krysset den siste krysningen tilbake til «fastlandet», øyen Tomma. Her skal vi levere kajakkene om et par dager og dra hjem igjen til hverdagen etter dette eventyret.

Været skifter fort og vi var glad vi ikke var halvveis på dagens kryssing da denne bygen kom med tilhørende lyn, torden og solide vindkast.

Torsdag 9. August

Dagen startet med for sterk vind til å padle. Vi kom oss ikke i vannet før nærmere klokken ti på kvelden. Vinden gav seg, solen gikk ned og vi fikk en magisk siste etappe tilbake til Tomsvika i god tid før det skal blåse opp til storm i helgen.